fbpx

Futloos in de herfst? Meer energie in de winter? Maak een ochtendwandeling.

Herfst is voor veel mensen de tijd om het leven naar binnen te verplaatsen. Een dekentje op de bank, kaarsjes aan. De ‘gezellige tijd’ breekt weer aan. Maar niet iedereen is blij met het korter worden van de dagen. ‘Help! De depressieperiode breekt weer aan’, appte een vriendin me vorige week.

De oorzaak van een winterdip

Een energiedip of je tijdelijk wat minder fit voelen, daar hebben we bijna allemaal wel eens last van. Een winterdip, winterdepressie of de winterblues, houdt in dat je gevoelens van lichamelijke of mentale futloosheid afhankelijk van het seizoen zijn. Je hebt er namelijk alleen last van als de dagen korter zijn: in oktober tot en met maart.

De oorzaak van een winterdip is simpel: een tekort aan daglicht. De dagen zijn in de winter nu eenmaal korter. Daarnaast zitten de meeste mensen binnen als het licht is, want door de wintertijd is het ‘s avonds ook nog eens eerder donker.
Het lichaam gaat hierdoor meer melatonine (slaaphormoon) produceren. Wakker worden in de ochtend wordt moeilijker en ook overdag voel je je dan moe, futloos of somber. Heel verleidelijk is het dan om lekker op die bank te kruipen met een dekentje en er aan toe te geven, maar niet de oplossing.

Ochtendlicht

Ook als je niet lijdt aan een winterdepressie, is het beter voor je biologische klok om voldoende daglicht te zien. Ochtendlicht is het meest effectief in het ‘resetten’ van je biologische klok.

Twee vliegen in één klap slaan? Maak dan ‘s ochtends een stevige wandeling. Naast daglicht heeft ook bewegen een positieve invloed op je dag- en nachtritme. Regelmatig buiten bewegen zorgt er daarom voor dat je beter zult slapen, én dat je je overdag wakkerder en dus energieker zult voelen.

Vaarwel winterdip!